Congost de Mont-rebei i nit d'astronomia

Ahir, la boira de la vall d'Àger va desaparèixer d'una manera gairebé màgica en pic vam arribar per iniciar l'excursió al congost de Mont-rebei. Feia un sol esplèndid i quan vam començar la caminada es podia veure un espés mar de boira sobre l'embassament de Canelles.
Ermita de la Mare de Déu de la Pertusa
Des de l'ermita de la Mare de Déu de la Pertusa, custodiats per dos grans voltors al cim del Montsec, iniciarem el nostre camí ben tapats, ja que la humitat de la nit anterior encara es notava i feia una mica de fresca. Ara bé, després de poc més de 20 minuts caminats ja començàvem a treure'ns jaquetes, forros... ja que el camí començava a pujar i ràpidament ens va fer passar el fred.

Al cap d'una hora ja haviem fet una mica de gana, així que aprofitant que passàvem per Mas Carlets, un antic refugi que es troba a mig camí, vam decidir parar a esmorzar una mica. Recuperem forces i tornem-hi ! Cap a les 12:30 h arribàvem al Congost de Mont-rebei.

Passant pel camí del congost de Mont-rebei
El pas del temps i la força erosiva de l'aigua del riu Noguera Ribagorçana en atravessar la serra del Montsec ha esculpit uns dels paisatges més espectaculars i salvatges de Catalunya. El congost de Mont-rebei forma part de la Reserva Natural Parcial de la Noguera Ribagorçana-Mont Rebei i ens separa l'anomenat Montsec d'Ares del Montsec d'Estall. Les seves parets arriben fins als 500 metres de caiguda vertical i són un gran atractiu, tant per escaladors i espeleòlegs, com per diverses espècies d'aus rapinyaires: el voltor comú, el trencalòs, l'aufrany, l'àguila daurada, el falcó pelegrí... són algunes de les espècies d'ocells que han triat aquest indret per viure-hi; fet que va afavorir que l'any 2005, aquest indret fou declarat Refugi de Fauna Salvatge.

El Congost de Mont-rebei només es pot atravessar per dos camins parcialment excavats a la roca. El primer, situat a la part més baixa del congost, es va inaugurar l'any 1924 i va ser construït per facilitar la comunicació entre la Vall d'Àger i el poble de Pont de Montanyana. Quan van construïr l'embassament de Canelles, aquest camí va quedar parcialment inundat i l'any 1982 es va començar a construïr un nou pas excavat a la roca per sobre de l'antic camí. Durant l'excursió alguns de vosaltres vau tenir la sort (o la desgràcia) de descobrir els dos camins, oi?

De tornada, vam fer una altra parada per visitar la Cova Colomera i així poder contemplar les maravelloses vistes que es veien des d'aquell racó de roca. I com que a Mas Carlets ens hi vam trobar tant bé, vam decidir toranar-hi a fer parada per dinar.

Arribem de nou Àger, fem un beuret al bar "Lo Torres" i anem a relaxar-nos tot gaudint d'una esplèndida nit d'estels al Parc Astronòmic del Montsec.
Foto de grup a Mas Carlets
Un dia perfecte envoltats de bona companyia i de paisatges realment espectaculars !!